کنترپوان تونال کاربردی

باحضور استاد کاوه عظیمی

فوق لیسانس موسیقی-تحصیلات تکمیلی از دانشگاه mdw وین

 

 

دو مکتب بزرگ کنترپوان در طول تاریخ موسیقی ظاهر شدند اولی در قرن شانزدهم به اوج اعتلای خود رسید که نماینده آن "پالسترینا" بود. مکتب دوم که در قرن هجدهم به اوج خود رسید و نماینده آن باخ بود، با نام کنترپوان تونال در برابر کنترپوان مدال پالسترینا بسیاری از قواعد و اصول خشک را کنار گذاشت.

به عقیده من مطالعه و تحقیق در کنترپوان تونال نباید مبتنی بر مکتب مدال باشد زیرا کنترپوان مدال شامل یکسری قواعد خشک و معین و حتی گاه غیر منطقی است که عملا برای گوش شنونده این قرن دور از حقیقت جلوه کرده و او را دلسرد خواهد ساخت؛ در حالیکه مکتب دوم سرشار از نمونه هایی عالی نه تنها از باخ و هندل، بلکه از هایدن تا برامس و واگنر را نیز در بر می گیرد که هنرجوی امروزی در برخورد با این نوع کنترپوان موسیقی مورد علاقه خود را پیدا خواهد کرد.

در دوره پیش رو به بررسی مفاهیم و قواعد کنترپوان تونال و همچنین کاربرد آن در آهنگسازی می پردازیم.

برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۸۸۱۷۱۲۳۰-۸۸۱۷۱۳۷۷ دفتر آموزشگاه موسیقی استاد محمد اسماعیلی، تماس حاصل نمایید.