آغاز یک نمایشگاه موسیقایی با صدای صدیق تعریف!

نمایشگاه گروهی نقاشی «خاطرات موسیقی سرزمین من» در نگارخانه شهرآوا به نمایش درآمده است؛ این آثار با استفاده از آرشیو تصویری موزه موسیقی ایران خلق شده‌اند.

 

 مراسم افتتاحیه نمایشگاه گروهی نقاشی‌های فتوکولاژ و فتو مدیا در سالن نگارخانه شهرآوا با حضور چهره‌هایی چون ناصر پلنگی، لوریس چکناوریان، صدیق تعریف، امیر علی اردکانی و فریده زریو برگزار شد. در نمایشگاه آثار ۱۰ هنرمند جوان الهه امیر جلالی، سعیده ایراندوست، ستاره پارسا، شعله خلج، محدثه سر دهقان، لعبت صدری، دل آرام قائمی، هیوا معاضد، ژاله نوذری، حنانه نیک سیرت باعنوان «خاطرات موسیقی سرزمین من» در نگارخانه شهر آوا به نمایش درآمده است.

آثار این هنرمندان شامل نقاشی با استفاده از تکنیک فتوکلاژ از تصاویر اساتید موسیقی و سازها است. این هنرمندان پس از شرکت در کارگاه آموزشی ناصر پلنگی در نگارخانه شهرآوا اقدام به برگزاری نمایشگاه گروهی در این نگارخانه کردند. هر کدام از این آثار بازگو کننده پیشینه‌ تاریخی سازها و گروه‌های نوازندگان کهن است.

 

امکانی برای نمایش آثار هنرمندان جوان

ژاله نوذری یکی از ۱۰ هنرمند شرکت کننده در این نمایشگاه به نمایندگی بقیه هنرمندان شرکت کننده در سخنانی ضمن تقدیر و تشکر از برگزاری ورکشاپ‌های تخصصی و بین‌رشته‌ای در نگارخانه شهرآوا گفت: اساتید داخلی و خارجی که توسط این نگارخانه دعوت می‌شوند، ضمن آموزش شیوه‌ها و آخرین تکنیک‌های روز دنیا این امکان را برای هنرمندان فراهم می‌آورد که با برپایی دوره‌های تخصصی در این فضا اقدام به برگزاری نمایشگاهی از آثار برگزیده شرکت کنندگان می‌کند که برای هنرمندان فراهم گشتن چنین فضایی در شرایط موجود قابل توجه است. و این عمل نگارخانه شهر آوا با امکانات ویژه‌ای که در اختیار هنرمند در طی برپایی نمایشگاه قائل می‌شود باعث باز شدن عرصه حضور جدیدی برای هنرمندانی است که می‌خواهند در عرصه هنرهای تجسمی مطرح شوند در صورتی که این امکان توسط مراکز هنری برای هنرمندان جوان کمتر وجود دارد.

در ادامه این مراسم امیر علی اردکانیان از مجموعه داران اسناد تاریخی موسیقی ایران که با استفاده و کمک از آرشیو موزه موسیقی و آرشیو شخصی خود عکس‌هایی انتخاب و در اختیار شرکت کنندگان در کارگاه آموزشی قرار داده بود، عنوان کرد: بهترین راه شناخت سیر تاریخ موسیقی ایران استفاده از تصاویر گذشته است که در این نمایشگاه با به نقش درآوردن آن تصاویر برروی تابلوهای نقاشی سیر تاریخ موسیقی را با استفاده از تکنیک‌های مختلف و رنگهای گوناگون بهتر می‌توانیم مطالعه و مشاهده کنیم.

 

هیچ‌یک از هنرها از یکدیگر جدا نیستند

سپس لوریس چکناوریان موسیقیدان، آهنگساز و رهبر ارکستر که آثار نقاشی خود را در چندین نمایشگاه به نمایش گذاشته، گفت: افتخار بزرگیست که در این نمایشگاه هستم و شاهد پیوند و ارتباط بین نقاشی و موسیقی هستم. البته همیشه در ذهن من اینست که بزرگترین هنرمند عالم خداوند است. از او بهتر کسی نمی تواند بیافریند او به ما یاد داده تا از او تقلید کنیم و همه ی هنرها نقاشی، موسیقی، مجسمه سازی، عکاسی و. . . همه به هم ارتباط دارند. درواقع خواهر و برادر هم هستند و تشکیل یک خانواده را می‌دهند و از هم جدا نیستند.

وی‌ افزود: تمامی هنرها درواقع ۹۹ درصد تکنیک است و یک در صد هنر است و آن یک درصد اگر الهام الهی باشد می شود آسمانی و اگر هم الهی نباشد می شود زمینی و در واقع یک هنر یکبار مصرف می باشد. دانستن علم و تکنیک مانند استخوان است که نگه دارنده ی هنر است. نقاشی را وقتی می کشید بلا فاصله میبیند ، شعر را می سرایید بلا فاصله می خوانید ، مجسمه را تا می سازید میبینید اما موسیقی را نمی توانید ببینید موسیقی وقتی روی کاغذ نوشته می شود تا اجرا نگردد هیچ ارزشی ندارد اما نقاشی تا تصویر می شود دارای ارزش می گردد. این است که هنرها بدون یکدیگر معنا ندارند. و از اینکه امروز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه هستم بسیار خوشحال هستم چرا که وقتی صحبت از هنر می شود یعنی عبادت خداوند چرا که از خداوند می آید و به خداوند بر می گردد.

 

نگاهی به منابع تصویری آرشیو موزه موسیقی

در ادامه صدیق تعریف خواننده موسیقی سنتی نیز طی سخنانی گفت: باعث خوشحالیست که در بین دوستان عزیز جوان هنرمند نقاش و جمعی هستم که بخشی از تاریخ هنر آینده را تشکیل می دهند. باید به این نکته را اشاره کنم که در پیوند و ارتباط نقاشی با موسیقی بافت اصلی یکی هست، فقط در نوع ساختار هست که متفاوت هستند. و ای کاش بشود پیوند نقاشی و سایر هنرها را ادامه داد. ما می‌توانیم نقاشی را هسته ی مرکزی قرار دهیم و همانگونه که امروز شاهد ارتباط نقاشی با موسیقی هستیم، با دیگر هنرها نیزاز جمله تئاتر، معماری، مجسمه سازی و دیگر هنرها، شاهد آثاری اینگونه نفیس باشیم.

در پایان دکتر ناصر پلنگی نیز گفت: برای اولین بار است که منابع تصویری آرشیو موزه موسیقی ایران در اختیار این پروژه قرار گرفته است. در حال حاضر موجی از هنر پاپ آرت از نوع خاور میانه‌ای در حال رشد است که از چند سال پیش من این حرکت را با عنوان خاطره نگاری درکشورهای مختلف به صورت جشنواره و کارگاه آموزشی آغاز کردم. در مکزیک و آفریقای جنوبی با خانواده برده‌ها شروع کردم که در ابوظبی تبدیل به یک فستیوال بین المللی شد.

وی ادامه داد: شروع کارهای من از ۲۰ سال پیش با عکس‌های دوره قاجاریه بود که در گالری سیحون به نمایش در آمد و این نوع سبک کاری را در کشورهای دیگر با منابع تصویری تاریخی خودشان اجرا کردم. روش اجرا به صورت فتو مدیا و نیومدیا است که در ایران سبکی جدید است و باید روی آن بیشتر تمرکز کرد. نگاه این نمایشگاه یک نگاه معماری گونه به ساز است چون خود ساز دارای یک ساختار منحصر به فرد است، می توانیم ساختار یک ساز را وارد فضای بصری کنیم. در کنار این روند نگاهی هم به منابع تصویری آرشیو موزه موسیقی داشتیم که تصاویری بود از موزیسین ها از اقوام مختلف و امیدوارم این روند خاطره نگاری توسط هنرمندان نسل نو تداوم پیدا کند.

 

در پایان این گردهمایی ضمن اجرای قطعه‌ای با صدای صدیق تعریف، امیررضا حمزه‌لویی نیز در دستگاه ابوعطا با سه‌تار قطعاتی را اجرا کرد.

گروه طراحی وب سایت وبی ها
2017  آموزشگاه موسیقی محمد اسماعیلی -    طراحی و پشتیبانی توسط الهه مهرداد
{